Uitblinkers | Judith Barendse: “Onze klanten worden nu echt goed geinformeerd”

Judith Barendse (45) werkt al ruim 20 jaar als PR- en communicatiemedewerker bij Meesterbakker Roodenrijs. Ze zit op het hoofdkantoor in Rijswijk, maar weet wat er bij de winkelmedewerkers van de 19 Roodenrijs-winkels speelt. Daarom heeft ze voor ruim 80 winkeldames de training Productkennis voor verkoopmedewerkers bij FoodBase georganiseerd. Judith vertelt waarom die extra productkennis in de winkel zo belangrijk is.

Van welk graan wordt desembrood gemaakt? Kan ik dit gebakje eten met mijn glutenintolerantie? En hoeveel zout zit er in dit croissantje? De medewerkers van bakkerij Roodenrijs krijgen steeds specifiekere vragen van klanten. “Het idee om een training Productkennis te volgen kwam dan ook van onze medewerkers”, vertelt Judith. “Zij misten soms net even de kennis die nodig was om klanten écht goed te informeren en adviseren. Om die reden hebben we de FoodBase ingeschakeld.”

Praktische training met eigen producten
Bijna alle fulltimers, parttimers en weekendhulpen van Meesterbakker Roodenrijs hebben de training Productkennis voor verkoopmedewerkers gevolgd. “Deze bestond uit twee bijeenkomsten: eentje in de winkel zelf en eentje in onze bakkerij. Heel fijn dat dit gewoon bij ons op de vloer kon. Zo konden we gemakkelijk onze eigen brood- en banketproducten erbij pakken, zodat de trainer daar direct over kon vertellen.”

Voelen en proeven
“Onze medewerkers wisten natuurlijk wel dat gebak uit koek en vruchtjes bestaat, maar tijdens de training hebben ze ook echt gezien hoe en waarvan de bodem en vulling worden gemaakt. Om dat nog duidelijker te maken, mochten ze verschillende gebakjes en broden voelen en proeven. Voor de een was het allemaal nieuw, voor de ander was het herhaling, maar alle winkeldames vonden het twee leuke en leerzame bijeenkomsten.”

Online training
De FoodBase biedt naast twee bijeenkomsten ook een online trainingsprogramma aan én adviseert om de app Bakkersbrein te gebruiken. “De online trainingen sluiten aan op de bijeenkomsten en die hebben onze medewerkers goed afgerond. Bakkersbrein is een leuke quizapp die de winkeldames nu gebruiken om up-to-date te blijven. Echt een aanrader voor iedereen die in de bakkerijbranche werkzaam is.”

Kennis in de praktijk brengen
Na het afronden van de training is het bij Meesterbakker Roodenrijs feest als klanten een specifieke vraag over gluten, suikers, zout of granen stellen. “Iedereen heeft nu de kennis om vragen over ingrediënten, allergieën en voedselintoleranties te beantwoorden. Dat resulteert in vrolijke en zelfverzekerde winkeldames. En minstens zo belangrijk: klanten gaan tevreden, met een glimlach en vol vertrouwen de winkel weer uit.”

Meer nieuws

Zoek vaktechnische kennis op in Bakkerspedia

Ben je op zoek naar informatie over het verschil in bindkracht van gelatine? Weet je niet zeker wat er met gianduja wordt bedoeld? Vragen je klanten naar het verschil in voedingswaarde tussen spelt en tarwe? Wil je weten welke factoren retrogradatie kunnen beïnvloeden? Of gewoon hoe je voorkomt dat je eiwit schift? Het antwoord op deze en nog veel meer vragen vind je op Bakkerspedia.nl.

Bakkerspedia is dé eigentijdse en interactieve databank van de industriële en ambachtelijke bakkerij waar vaktechnische kennis kan worden gehaald, gebracht en gedeeld. De databank levert een bijdrage aan het behoud en de kennisontwikkeling van theoretische vaktechniek. Bakkerspedia maakt het voor zowel vakvolwassen beroepsbeoefenaren als voor leerlingen in de bakkerijsector mogelijk gedurende hun carrière relevante vaktechnische kennisbronnen te raadplegen.

Staat het antwoord op jouw vraag er niet tussen?
Stel jouw vraag of vragen dan in Bakkerspedia. Dan schrijven wij zo snel mogelijk een nieuw artikel waarin we natuurlijk antwoord geven op jouw vraag. Op deze manier houden we de kennisbank altijd relevant en up-to-date.

Nieuwsgierig naar Bakkerspedia?
Log kosteloos in via www.bakkerspedia.nl en bekijk de meer dan 1.200 artikelen.

De digitale databank is toegankelijk voor alle branchegenoten en wordt mede mogelijk gemaakt door het Sociaal Fonds Bakkersbedrijf.

Hoe zorg je voor betrokken medewerkers bij een verandertraject?

Voeding is meer dan ooit gelinkt aan een moderne en bewuste ‘lifestyle’, dat verder gaat dan alleen consumeren. Consumenten willen weten hoe voeding gemaakt wordt, wat het met ons lichaam doet en waar de grondstoffen vandaan komen die in onze producten zitten. “Dit vraagt om een andere aanpak dan, pak hem beet, 20 jaar terug”, volgens Carolien Hurkx, projectmanager trainingen. “Een verkoopmedewerker is nu ook naast verkoper, allergenenvoorlichter, praktijkopleider, enz. Dat roept de vraag op: hoe zorg ik dat medewerkers betrokken zijn bij de continue veranderingen binnen ons bedrijf? Een vraag waar je niet zomaar een antwoord op hebt. Want alleen je medewerker naar een training sturen is niet voldoende.” In dit artikel vertelt Carolien Hurkx wat wel werkt tijdens een verandertraject.

Het betrekken van medewerkers creëert draagvlak

Je vergroot betrokkenheid van medewerkers door iedereen mee te laten praten. Dit begint met het informeren van medewerkers. Informeren is voornamelijk eenrichtingsverkeer en daarom een voorwaarde om medewerkers mee te laten praten. Het doet niet direct een beroep op medewerkers en zorgt ook niet automatisch voor betrokkenheid. Daarvoor moet je medewerkers uitnodigen om vragen te stellen of te reageren. Doe dit op verschillende manieren, bijvoorbeeld door een-op-eengesprek, teambijeenkomst of een enquête. Medewerkers kunnen op deze manier hun vragen en reactie kwijt, maar hebben ze nog geen daadwerkelijke invloed op de verandering. Wel is de betrokkenheid het hoogst als je zichtbaar wat doet met de inbreng van medewerkers. Bijvoorbeeld door deel te nemen in een projectgroep of een idee van iemand uit te werken in het verbeterplan.

Laat medewerkers zelf een voorstel maken

Het beste draagvlak voor een verandering heb je bij een voorstel wat je zelf bedenkt. Dat geldt dus ook voor medewerkers. Wanneer zij zelf een idee hebben, dit uitwerken en ook uitvoeren is er grote mate van betrokkenheid en eigenaarschap. Het grootste nadeel van dit initiëren is dat er maar een kleine groep medewerkers meedoet. De rest kan het gevoel krijgen dat het opgelegd is, dat werkt averechts op draagvlak en betrokkenheid. Bedenk dus goed of deze aanpak binnen jouw bedrijf past.

Training helpt om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen

Training is een belangrijk onderdeel in een verandertraject en zorgt voor meer betrokkenheid. Met training zet je kaders en trek je het kennisniveau binnen je bedrijf recht te trekken, waardoor uiteindelijk de communicatie makkelijker verloopt en je team sterker is. In principe kan iedere training hieraan bijdragen. Bedenk daarom van tevoren wat de doelen van jouw bedrijf zijn en kijk op basis daarvan welke training hierbij past. Voor het ene bedrijf kan dit een training leidinggeven zijn en bij een ander bedrijf past een training gastvrijheid weer beter.

Hulp nodig?

Heb je advies nodig? Of wil je meer informatie over onze trainingen? Onze accountmanagers helpen je hier graag mee. Mail: info@foodbase.nl of bel: 0317-471234 voor een vrijblijvend gesprek.

Als eerste op de hoogte zijn van de nieuwste artikelen? Volg ons op LinkedIn of Facebook.

Wat vinden deelnemers van de training Toppraktijk?

Elf deelnemers volgden de training Toppraktijk bij FoodBase. Een training van vier dagen waarin kennis, bewustwording en keuzes maken in het bakproces centraal staan. De deelnemers vertellen over hun ervaringen met deze training.

Albert de Jong (Bakker Albert): “Deze training verdien ik terug”

De training ging van start met presentaties van Meneba en Koopmans. Zij bespraken de verschillen in kwaliteit van meel en bloem en de effecten hiervan op de kwaliteit van brood. Ze maakten dit zichtbaar door met de groep bakproeven te bekijken en te bespreken. Het middagprogramma was voor Sonneveld en Zeelandia. Kwaliteit van verschillende soorten BVM’s, maar ook enzymen en emulgatoren kwamen hier aan de orde. Ook zij lieten de deelnemers aan de hand van bakproeven de verschillende effecten zien.

Berry Doeleman (Bakkerij Sjaak Doeleman): “Super training. Veel geleerd. Mooie combinatie van theorie en praktijk”
Onder leiding van Ivo Vliegendehond en Peter Bienefelt zijn de deelnemers op dag 2 op basis van een standaard receptuur aan de slag gegaan. Variabelen zaten in deze dag in het gebruik van de hoeveelheid gist, de duur van de kneedtijd of rijstijd en de temperatuur van water of deeg. De dag eindigde met het vergelijken van de broden en het beoordelen van verschillen en effecten. Hans Som en Kees Goos hebben op dag drie het gebruik van desem, voordeeg en (dubbele) bolrijs behandeld, zowel theoretisch als praktisch. Ook hiermee zijn deelnemers zelf aan de slag gegaan. Dag twee en drie waren gericht op zelf doen, uitproberen en heel veel vragen stellen en advies krijgen van de ervaren trainers. Peter Bienefelt (Meester Boulanger) was alle dagen aanwezig om de combinatie tussen theorie en praktijk te maken.

Rik van Amersfoort (Bakkersland Hedel BV): “Ik heb het geleerde meteen uitgeprobeerd in ons bedrijf”
De laatste dag hebben deelnemers zelf bepaald welke topbroden zij wilden bakken. Daarbij is veel gevarieerd met percentages desem, vet, zout, water en combinaties van verschillende bloem en meelsoorten en het gebruik van verschillende BVM’s. Natuurlijk ook hier de gezamenlijke beoordeling van de effecten op malsheid, bakaard, kruimstructuur en andere zaken. Vier drukke en leerzame dagen die smaken naar meer. Deze training komt in maart 2018 zeker terug!

Volg FoodBase op Facebook