Uitblinkers | Micha Gesing: “Ik kan nu écht mooie foto’s maken van onze bakkerijproducten!”

Aantrekkelijke – en uiteraard lekkere – bakkerijproducten maken is één ding, maar hoe breng je ze mooi in beeld? Om dit te leren, volgde Micha Gesing (37) – productieleider banket van Bakkerij Nollen in Hengevelde – de training Productfotografie bij FoodBase. Met succes!

Productfotografie een vak apart
Micha vertelt hoe hij voor de training foto’s maakte van banketproducten in de bakkerij: “Voorheen maakte ik foto’s voor Facebook en Instagram met mijn mobiele telefoon, maar het resultaat was niet altijd je-van-het. De foto’s waren vaak donker, onscherp of niet sfeervol. Toen de aankondiging van de training voorbij kwam, heb ik me dus meteen ingeschreven. Productfotografie is een vak apart en ik wilde graag leren hoe ik onze producten goed tot hun recht kan laten komen. Om betere foto’s te maken, had ik wel al een nieuwe camera gekocht, maar ik gebruikte alleen de automatische stand. Zonde natuurlijk, want er is veel meer uit te halen. De training kwam precies op het goede moment.”

Camera instellen en sfeer creëren
“De training duurde een dagdeel en er deden zo’n twaalf deelnemers mee. Er was genoeg tijd en ruimte voor individuele vragen en de juiste begeleiding, dat was prettig. Ik heb er veel van geleerd, bijvoorbeeld hoe ik mijn camera moet instellen en welke opties er allemaal op zitten. Maar ook hoe je het beste kunt fotograferen bij verschillende lichtinvallen en hoe je sfeer creëert door accessoires bij producten te plaatsen. Als de sfeer en het licht goed zijn, kun je eigenlijk met elke camera een goede foto maken. Mijn foto’s zijn nu mooier, scherper en lichter. De training heeft echt effect gehad. Ik krijg veel complimenten op mijn foto’s en de likes op Facebook stromen binnen.”

Les van een beroepsfotografe
“Je kunt via Facebook en e-mail in contact blijven met de trainers. Als je nog iets wilt weten, kun je dus heel makkelijk een vraag stellen. Ideaal!” Of Micha de training aan anderen zou aanraden? “Absoluut! Inhoudelijk zat alles goed in elkaar en de leerstof was goed afgestemd op de doelgroep. De training werd gegeven door een beroepsfotografe en een styliste. Beiden hadden duidelijk verstand van zaken en wisten de materie goed over te brengen, op een manier waar je echt wat aan hebt.”

Meer nieuws

Uitblinkers | Anne van Gerwen: “De rollenspellen waren soms best spannend, maar vooral super leerzaam”

Anne van Gerwen (39) heeft Bakker Meelmuts in Eindhoven 8 jaar geleden overgenomen van haar ouders. Ondanks haar jarenlange ervaring - eerst als winkeldame, nu als eigenaresse - is Anne nog altijd leergierig en gemotiveerd om nieuwe dingen te leren, zodat ze nóg beter wordt in haar vak. Daarom volgt ze op dit moment de training Winkelbegeleider bij FoodBase.

“Eigenlijk zou één van onze winkeldames de training gaan volgen”, vertelt Anne. “Maar zij ging onverwachts naar de buitendienst, waardoor haar plekje vrijkwam. Dan ga ik de training volgen, dacht ik. Nieuwe dingen leren kan nooit kwaad. Ik was vooral benieuwd naar hoe ik onze winkelbeleving en mijn communicatie richting medewerkers kon verbeteren.”

Rollenspel met acteur
En dat is precies één van de dingen waar de training Winkelbegeleider om draait: communiceren. “Tijdens de bijeenkomsten kregen we praktische tips over wat je in verschillende situaties het beste kunt zeggen. Bijvoorbeeld als een medewerker zich vervelend gedraagt of steeds te laat komt. Hoe breng je dan helder over dat dat echt niet kan, zonder boos te worden of iemand te kwetsen? Aan de hand van rollenspellen met een acteur oefenden we verschillende situaties. Dit was soms best spannend en emotioneel, maar vooral super leerzaam!”

Op de werkvloer
Heel handig natuurlijk, zo’n acteur om mee te oefenen, maar hoe gaat dat nu op de werkvloer? “Goed”, vertelt Anne. “Ik kon in de bakkerij gelijk met de tips aan de slag. Zo denk ik nu langer na voordat ik op iemand reageer, durf ik vaker ‘nee’ te zeggen en spreek ik medewerkers anders aan dan voorheen. Tactischer, maar wel to the point.”

Kijkje bij verschillende bakkerijen
De training Winkelbegeleider bestaat uit 12 bijeenkomsten (waarvan Anne er nu 5 heeft gehad), die steeds in een andere bakkerij plaatsvinden. “Het is leuk om andere bakkerijen te zien en andere winkelbegeleiders te spreken. Behalve van de trainer, leer je daardoor ook veel van elkaar.”

Betere winkelbeleving
Wat Anne in de laatste bijeenkomsten hoopt te leren? “De laatste bijeenkomsten staan in het teken van winkelbeleving. Ik vind het interessant om te horen wat voor kleine dingen ik in onze winkel kan veranderen om tot een betere beleving en tot een beter resultaat te komen. Ik ben benieuwd!”

Zoek vaktechnische kennis op in Bakkerspedia

Ben je op zoek naar informatie over het verschil in bindkracht van gelatine? Weet je niet zeker wat er met gianduja wordt bedoeld? Vragen je klanten naar het verschil in voedingswaarde tussen spelt en tarwe? Wil je weten welke factoren retrogradatie kunnen beïnvloeden? Of gewoon hoe je voorkomt dat je eiwit schift? Het antwoord op deze en nog veel meer vragen vind je op Bakkerspedia.nl.

Bakkerspedia is dé eigentijdse en interactieve databank van de industriële en ambachtelijke bakkerij waar vaktechnische kennis kan worden gehaald, gebracht en gedeeld. De databank levert een bijdrage aan het behoud en de kennisontwikkeling van theoretische vaktechniek. Bakkerspedia maakt het voor zowel vakvolwassen beroepsbeoefenaren als voor leerlingen in de bakkerijsector mogelijk gedurende hun carrière relevante vaktechnische kennisbronnen te raadplegen.

Staat het antwoord op jouw vraag er niet tussen?
Stel jouw vraag of vragen dan in Bakkerspedia. Dan schrijven wij zo snel mogelijk een nieuw artikel waarin we natuurlijk antwoord geven op jouw vraag. Op deze manier houden we de kennisbank altijd relevant en up-to-date.

Nieuwsgierig naar Bakkerspedia?
Log kosteloos in via www.bakkerspedia.nl en bekijk de meer dan 1.200 artikelen.

De digitale databank is toegankelijk voor alle branchegenoten en wordt mede mogelijk gemaakt door het Sociaal Fonds Bakkersbedrijf.

Uitblinkers | Micha Gesing: “Ik kan nu écht mooie foto’s maken van onze bakkerijproducten!”

Aantrekkelijke – en uiteraard lekkere – bakkerijproducten maken is één ding, maar hoe breng je ze mooi in beeld? Om dit te leren, volgde Micha Gesing (37) – productieleider banket van Bakkerij Nollen in Hengevelde – de training Productfotografie bij FoodBase. Met succes!

Productfotografie een vak apart
Micha vertelt hoe hij voor de training foto’s maakte van banketproducten in de bakkerij: “Voorheen maakte ik foto’s voor Facebook en Instagram met mijn mobiele telefoon, maar het resultaat was niet altijd je-van-het. De foto’s waren vaak donker, onscherp of niet sfeervol. Toen de aankondiging van de training voorbij kwam, heb ik me dus meteen ingeschreven. Productfotografie is een vak apart en ik wilde graag leren hoe ik onze producten goed tot hun recht kan laten komen. Om betere foto’s te maken, had ik wel al een nieuwe camera gekocht, maar ik gebruikte alleen de automatische stand. Zonde natuurlijk, want er is veel meer uit te halen. De training kwam precies op het goede moment.”

Camera instellen en sfeer creëren
“De training duurde een dagdeel en er deden zo’n twaalf deelnemers mee. Er was genoeg tijd en ruimte voor individuele vragen en de juiste begeleiding, dat was prettig. Ik heb er veel van geleerd, bijvoorbeeld hoe ik mijn camera moet instellen en welke opties er allemaal op zitten. Maar ook hoe je het beste kunt fotograferen bij verschillende lichtinvallen en hoe je sfeer creëert door accessoires bij producten te plaatsen. Als de sfeer en het licht goed zijn, kun je eigenlijk met elke camera een goede foto maken. Mijn foto’s zijn nu mooier, scherper en lichter. De training heeft echt effect gehad. Ik krijg veel complimenten op mijn foto’s en de likes op Facebook stromen binnen.”

Les van een beroepsfotografe
“Je kunt via Facebook en e-mail in contact blijven met de trainers. Als je nog iets wilt weten, kun je dus heel makkelijk een vraag stellen. Ideaal!” Of Micha de training aan anderen zou aanraden? “Absoluut! Inhoudelijk zat alles goed in elkaar en de leerstof was goed afgestemd op de doelgroep. De training werd gegeven door een beroepsfotografe en een styliste. Beiden hadden duidelijk verstand van zaken en wisten de materie goed over te brengen, op een manier waar je echt wat aan hebt.”

Volg FoodBase op Facebook