Nieuw: training voor praktijkbegeleiders van Boulanger-studenten (niveau 4)

FoodBase heeft een driedaagse training ontwikkeld om praktijkbegeleiders in leerbedrijven te ondersteunen. Op deze manier wil de FoodBase zorgen voor een goede aansluiting tussen praktijk en opleiding, nu vijf mbo-opleidingen dit najaar beginnen met de specialistenopleiding MBO Boulanger niveau 4.

Vijf mbo-scholen starten in het schooljaar 2020/2021 met de nieuwe opleiding MBO Boulanger niveau 4. Dat betekent dat studenten van deze opleidingen een leerbedrijf nodig hebben om het specialisme in de praktijk te ontwikkelen en toe te passen. Een supermooie kans voor leerbedrijven en hun praktijkbegeleiders.

Driedaagse training met Peter Bienefelt
Om praktijkbegeleiders hierbij te ondersteunen heeft de FoodBase een driedaagse training ontwikkeld in samenwerking met trainer en Meester Boulanger Peter Bienefelt. De training is een combinatie van theorie en veel praktijk.

Meerwaarde voor jouw bedrijf
Bakkersbedrijven kunnen profiteren van de kennisontwikkeling die deze opleiding met zich meebrengt en de uitstroom van studenten op een hoger niveau met een duidelijk specialisme.
Deze studenten kunnen met hun nieuwe ideeën veel waarde hebben voor een leerbedrijf, maar zij vragen natuurlijk ook iets van de bedrijven. Een leerplek waar ze worden uitgedaagd om hun kennis creatief in te zetten en verder te ontwikkelen, innovaties toe te passen en een eigen visie te vormen op hun vak.

Verrijking van kennis en inzichten
Tijdens deze training kijk je op een andere manier naar het broodbakproces. De training biedt ruimte voor nieuwe ideeën en inzichten. Er wordt dieper ingegaan op de werking van grondstoffen en de manier waarop je hiermee kunt sturen, het bakken met desem, viennoiserie en de innovaties in binnen- en buitenland. Een mooie ondersteuning bij het begeleiden van de niveau 4 Boulanger-student, maar ook zeker een verrijking van eigen kennis en inzichten.

Data en inschrijven
De training ‘Praktijkbegeleiders MBO niveau 4 Boulanger’ staat op 24, 31 augustus en 1 september gepland in Wageningen. De training wordt geheel gesubsidieerd vanuit het Sociaal Fonds Bakkersbedrijf. Het leerbedrijf ontvangt alleen een btw-factuur.

Meer nieuws

Uitblinkers | Judith Barendse: “Onze klanten worden nu echt goed geinformeerd”

Judith Barendse (45) werkt al ruim 20 jaar als PR- en communicatiemedewerker bij Meesterbakker Roodenrijs. Ze zit op het hoofdkantoor in Rijswijk, maar weet wat er bij de winkelmedewerkers van de 19 Roodenrijs-winkels speelt. Daarom heeft ze voor ruim 80 winkeldames de training Productkennis voor verkoopmedewerkers bij FoodBase georganiseerd. Judith vertelt waarom die extra productkennis in de winkel zo belangrijk is.

Van welk graan wordt desembrood gemaakt? Kan ik dit gebakje eten met mijn glutenintolerantie? En hoeveel zout zit er in dit croissantje? De medewerkers van bakkerij Roodenrijs krijgen steeds specifiekere vragen van klanten. “Het idee om een training Productkennis te volgen kwam dan ook van onze medewerkers”, vertelt Judith. “Zij misten soms net even de kennis die nodig was om klanten écht goed te informeren en adviseren. Om die reden hebben we de FoodBase ingeschakeld.”

Praktische training met eigen producten
Bijna alle fulltimers, parttimers en weekendhulpen van Meesterbakker Roodenrijs hebben de training Productkennis voor verkoopmedewerkers gevolgd. “Deze bestond uit twee bijeenkomsten: eentje in de winkel zelf en eentje in onze bakkerij. Heel fijn dat dit gewoon bij ons op de vloer kon. Zo konden we gemakkelijk onze eigen brood- en banketproducten erbij pakken, zodat de trainer daar direct over kon vertellen.”

Voelen en proeven
“Onze medewerkers wisten natuurlijk wel dat gebak uit koek en vruchtjes bestaat, maar tijdens de training hebben ze ook echt gezien hoe en waarvan de bodem en vulling worden gemaakt. Om dat nog duidelijker te maken, mochten ze verschillende gebakjes en broden voelen en proeven. Voor de een was het allemaal nieuw, voor de ander was het herhaling, maar alle winkeldames vonden het twee leuke en leerzame bijeenkomsten.”

Online training
De FoodBase biedt naast twee bijeenkomsten ook een online trainingsprogramma aan én adviseert om de app Bakkersbrein te gebruiken. “De online trainingen sluiten aan op de bijeenkomsten en die hebben onze medewerkers goed afgerond. Bakkersbrein is een leuke quizapp die de winkeldames nu gebruiken om up-to-date te blijven. Echt een aanrader voor iedereen die in de bakkerijbranche werkzaam is.”

Kennis in de praktijk brengen
Na het afronden van de training is het bij Meesterbakker Roodenrijs feest als klanten een specifieke vraag over gluten, suikers, zout of granen stellen. “Iedereen heeft nu de kennis om vragen over ingrediënten, allergieën en voedselintoleranties te beantwoorden. Dat resulteert in vrolijke en zelfverzekerde winkeldames. En minstens zo belangrijk: klanten gaan tevreden, met een glimlach en vol vertrouwen de winkel weer uit.”

Wat vinden deelnemers van de training Toppraktijk?

Elf deelnemers volgden de training Toppraktijk bij FoodBase. Een training van vier dagen waarin kennis, bewustwording en keuzes maken in het bakproces centraal staan. De deelnemers vertellen over hun ervaringen met deze training.

Albert de Jong (Bakker Albert): “Deze training verdien ik terug”

De training ging van start met presentaties van Meneba en Koopmans. Zij bespraken de verschillen in kwaliteit van meel en bloem en de effecten hiervan op de kwaliteit van brood. Ze maakten dit zichtbaar door met de groep bakproeven te bekijken en te bespreken. Het middagprogramma was voor Sonneveld en Zeelandia. Kwaliteit van verschillende soorten BVM’s, maar ook enzymen en emulgatoren kwamen hier aan de orde. Ook zij lieten de deelnemers aan de hand van bakproeven de verschillende effecten zien.

Berry Doeleman (Bakkerij Sjaak Doeleman): “Super training. Veel geleerd. Mooie combinatie van theorie en praktijk”
Onder leiding van Ivo Vliegendehond en Peter Bienefelt zijn de deelnemers op dag 2 op basis van een standaard receptuur aan de slag gegaan. Variabelen zaten in deze dag in het gebruik van de hoeveelheid gist, de duur van de kneedtijd of rijstijd en de temperatuur van water of deeg. De dag eindigde met het vergelijken van de broden en het beoordelen van verschillen en effecten. Hans Som en Kees Goos hebben op dag drie het gebruik van desem, voordeeg en (dubbele) bolrijs behandeld, zowel theoretisch als praktisch. Ook hiermee zijn deelnemers zelf aan de slag gegaan. Dag twee en drie waren gericht op zelf doen, uitproberen en heel veel vragen stellen en advies krijgen van de ervaren trainers. Peter Bienefelt (Meester Boulanger) was alle dagen aanwezig om de combinatie tussen theorie en praktijk te maken.

Rik van Amersfoort (Bakkersland Hedel BV): “Ik heb het geleerde meteen uitgeprobeerd in ons bedrijf”
De laatste dag hebben deelnemers zelf bepaald welke topbroden zij wilden bakken. Daarbij is veel gevarieerd met percentages desem, vet, zout, water en combinaties van verschillende bloem en meelsoorten en het gebruik van verschillende BVM’s. Natuurlijk ook hier de gezamenlijke beoordeling van de effecten op malsheid, bakaard, kruimstructuur en andere zaken. Vier drukke en leerzame dagen die smaken naar meer. Deze training komt in maart 2018 zeker terug!

Training ‘Preventie psychosociale arbeidsbelasting’

Leidinggevenden spelen een belangrijke rol bij het creëren van een respectvolle cultuur in het bedrijf door alert te zijn op signalen die kunnen wijzen naar conflicten over ongewenst gedrag en het bespreken van de situatie met betrokkenen en het management. Dit klinkt mooi, maar is zeker niet altijd eenvoudig. Hoe herken je ongewenst gedrag? Hoe spreek je medewerkers hierop aan? En vooral, hoe zorg je er met elkaar voor dat werk een prettige en veilige plek is voor iedereen?

Tijdens de training ‘Preventie psychosociale arbeidsbelasting’ krijgen leidinggevenden handvaten voor het herkennen van ongewenste omgangsvormen, wat zij kunnen doen om medewerkers hier zo goed mogelijk tegen te beschermen en welk beleid van de eigen organisatie ze hierbij kunnen gebruiken. Ook komt aan de orde welk beleid de overheid minimaal verwacht.

Bewustwording en herkenning
De teamleiders en productiemanagers van Bakkerij Goedhart in Kerkrade hebben de training al gevolgd. In het ochtendprogramma zijn de vormen en gevolgen van ongewenste omgangsvormen besproken. Vooral de effecten die deze op een individuele medewerker kunnen hebben, worden nog wel eens onderschat. In dit deel van het programma was er ook aandacht voor het herkennen van ongewenste omgangsvormen – zoals pesten, discriminatie en seksuele intimidatie – en het aanspreken van medewerkers op hun gedrag. Bij dat laatste gaat het vooral over luisteren, het in kaart brengen van het probleem en het zoeken naar een oplossing. Feedback geven en grenzen stellen waren ook onderdeel hiervan.

Gespreksvormen oefenen
‘s Middags was er een acteur aanwezig voor het oefenen en analyseren van verschillende vormen van gesprekken. Een mooie manier om te kijken naar het effect van de aanpak van het gesprek en elkaar daarbij te adviseren. De acteur zat geweldig in zijn rol en was dus een prima “medewerker” om mee te oefenen.

Jef Clement, teamleider Bakkerij Goedhart Kerkrade:
“Winst van vandaag is de bewustwording; wat is pestgedrag en hoe ga je ermee om?”

Peter Rosenboom, teamleider Bakkerij Goedhart Kerkrade:
“Dit was een leerzame trainingsdag. Je kijkt weer vanuit een breder perspectief. Het oefenen van de verschillende gesprekken komt zeker in meerdere situaties van pas.”

Volg FoodBase op Facebook