Trainer | Pieter de Haas: “Wie herkent de meeste gevaren op de werkvloer?”

FoodBase is een nieuwe trainer rijker: Pieter de Haas verzorgt sinds een paar maanden de training ‘Veiligheidsbewustzijn’. “In deze training brengen we op een leuke en competitieve manier de risico’s in kaart die bakkers en bakkerijmedewerkers tijdens hun werk lopen.” Een praktijkgerichte training waar zij én het management direct mee aan de slag kunnen. Hoe een training bij Pieter eruitziet? Hij vertelt erover in dit interview.

Veiligheidsbewustzijn

Veiligheid is het grootste belang op de werkvloer. “Daarom verzorg ik de training ‘Veiligheidsbewustzijn’”, vertelt Pieter. “In de bakkerij gaat het om veiligheid, productie en kwaliteit. In de dagelijkse gang van zaken staat productie doorgaans op nummer 1, maar we moeten toe naar een situatie waarin veiligheid op nummer 1 staat. Met deze training hoop ik dat te realiseren.”

Welke risico’s?
Deze tijd - waarin alles groter en sneller moet en waarin bakkerijmedewerkers met veel nieuwe apparatuur werken - brengt nieuwe risico’s met zich mee. “Denk aan snijwonden, valpartijen, brandwonden en uitglijdgevaren, maar ook aan een stapel kratten die bovenop iemand valt of een aanrijding met een heftruck. Bakkerijmedewerkers hebben een hoog plichtsgevoel. ‘De productie moet door.’ Maar ondertussen rennen ze soms letterlijk over de werkvloer omdat machines bijvoorbeeld te snel draaien. Dan bestaat het risico dat ze een keer vallen en uit de running zijn. Erg vervelend en bovendien onnodig.”

Niet voor je werkgever, maar voor jezelf
“Daarom kan ik niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om je bewust te zijn van gevaren op de werkvloer. Je doet de training ‘Veiligheidsbewustzijn’ dan ook niet alleen voor je werkgever, maar voor jezelf en voor je partner en/of familie. Zodat jij elke dag weer zonder verwondingen thuiskomt. Zodra cursisten dit beseffen, zijn ze gelijk heel gemotiveerd.”

Rondje over de werkvloer
Pieter gaat voor de training altijd naar de betreffende bakkerij toe. “Daar vraag ik medewerkers om tweetallen te maken - bijvoorbeeld iemand van de ovenafdeling en iemand van de inpakafdeling - die vervolgens bij elkaars afdeling op bezoek gaan. We maken er dan een soort wedstrijd van: wie kan de meeste gevaren herkennen? Dat werkt goed. Behalve een betere gevaarherkenning hoor ik achteraf ook vaak dat medewerkers na de training makkelijker met elkaar samenwerken.”

Van de werkvloer naar het management
De klachten en risico’s die cursisten opsporen zet Pieter na de training in een handig overzicht voor het management - dat doorgaans niet elke dag op de werkvloer aanwezig is. “Bij de bakkerijen waar ik tot nu toe ben geweest, is het management direct aan de slag gegaan met de verbeterpunten die we rapporteerden.”

Over Pieter de Haas
Pieter is van oorsprong docent ‘Sport en Bewegen’ en heeft een achtergrond in veiligheid. Zo volgde hij de opleiding ‘Werken en redden op hoogte’, heeft hij veel ervaring met de gevaren van (berg)beklimmen, turnen en judo en heeft hij 20 jaar bij de vrijwillige brandweer gewerkt. Deze ervaringen gebruikt hij nu o.a. bij het geven van de training ‘Veiligheidsbewustzijn’.

Meer nieuws

Uitblinkers | Anne van Gerwen: “De rollenspellen waren soms best spannend, maar vooral super leerzaam”

Anne van Gerwen (39) heeft Bakker Meelmuts in Eindhoven 8 jaar geleden overgenomen van haar ouders. Ondanks haar jarenlange ervaring - eerst als winkeldame, nu als eigenaresse - is Anne nog altijd leergierig en gemotiveerd om nieuwe dingen te leren, zodat ze nóg beter wordt in haar vak. Daarom volgt ze op dit moment de training Winkelbegeleider bij FoodBase.

“Eigenlijk zou één van onze winkeldames de training gaan volgen”, vertelt Anne. “Maar zij ging onverwachts naar de buitendienst, waardoor haar plekje vrijkwam. Dan ga ik de training volgen, dacht ik. Nieuwe dingen leren kan nooit kwaad. Ik was vooral benieuwd naar hoe ik onze winkelbeleving en mijn communicatie richting medewerkers kon verbeteren.”

Rollenspel met acteur
En dat is precies één van de dingen waar de training Winkelbegeleider om draait: communiceren. “Tijdens de bijeenkomsten kregen we praktische tips over wat je in verschillende situaties het beste kunt zeggen. Bijvoorbeeld als een medewerker zich vervelend gedraagt of steeds te laat komt. Hoe breng je dan helder over dat dat echt niet kan, zonder boos te worden of iemand te kwetsen? Aan de hand van rollenspellen met een acteur oefenden we verschillende situaties. Dit was soms best spannend en emotioneel, maar vooral super leerzaam!”

Op de werkvloer
Heel handig natuurlijk, zo’n acteur om mee te oefenen, maar hoe gaat dat nu op de werkvloer? “Goed”, vertelt Anne. “Ik kon in de bakkerij gelijk met de tips aan de slag. Zo denk ik nu langer na voordat ik op iemand reageer, durf ik vaker ‘nee’ te zeggen en spreek ik medewerkers anders aan dan voorheen. Tactischer, maar wel to the point.”

Kijkje bij verschillende bakkerijen
De training Winkelbegeleider bestaat uit 12 bijeenkomsten (waarvan Anne er nu 5 heeft gehad), die steeds in een andere bakkerij plaatsvinden. “Het is leuk om andere bakkerijen te zien en andere winkelbegeleiders te spreken. Behalve van de trainer, leer je daardoor ook veel van elkaar.”

Betere winkelbeleving
Wat Anne in de laatste bijeenkomsten hoopt te leren? “De laatste bijeenkomsten staan in het teken van winkelbeleving. Ik vind het interessant om te horen wat voor kleine dingen ik in onze winkel kan veranderen om tot een betere beleving en tot een beter resultaat te komen. Ik ben benieuwd!”

Zo verbetert Hoogvliet communicatie en productkwaliteit

Foto van Hoogvliet: Gerald en Ron die met een collega een product keuren

In de hypermoderne bakkerij in Bleiswijk produceert en verwerkt Hoogvliet met vakmanschap en ambacht per uur ruim 24.000 broodjes en 7.000 broden. Om de productkwaliteit hoog te houden is er geïnvesteerd in trainingen. “Een belangrijk onderdeel van ons beleid is productkwaliteit en de trainingen Operator en Leiddinggeven paste bij onze bakkerij.” aldus Gerald bakkerij manager bij Hoogvliet.

Productkwaliteit verhogen en communicatie verbeteren

“Ik wilde dat er beter naar productkwaliteit werd gekeken door de bakkerij medewerkers. Ook was er veel onderlinge frustratie over communicatie. Het verbeteren van communicatie kwam er daarom al heel snel bij als subdoel. Als je 10 bakkers hebt, heb je 10 meningen en bij ons zat er ook verschil in opleidingsniveau. Mensen begrepen elkaar gewoon niet. We zochten naar een manier om bij een probleem samen tot een oplossing te komen. Waarin niemand de wijsheid in pacht heeft, maar je met elkaar de productkwaliteit bepaalt. Naar mijn mening begint dat met opleiden en trainen, want daarmee zet je de kaders en heeft iedereen hetzelfde basisniveau. Hierdoor verloopt de communicatie makkelijker.”, vertelt Gerald.

Afgestemd op onze wensen en behoeften

“Voorafgaand aan de training hebben we met de trainer gekeken wat voor Hoogvliet belangrijk was en daar de training op afgestemd. Ik raad ook iedereen aan om dit te doen, want als je kijkt naar de training Operator wordt er erg veel aangeboden. Ook na elke training had ik een korte evaluatie met de trainer.”, vertelt Gerald.

Gelijk toepassen op de werkvloer

De training Operator bestaat uit 10 dagdelen op het bedrijf en een online leeromgeving. Bij Hoogvliet werd de training op 10 dinsdagochtenden gepland van 8 tot 11. “Dit was een strakke planning, want om 11 uur moest de productie starten.”, zegt Gerald.

Ron van Dongen productontwikkelaar en oud teamleider in de bakkerij volgde zowel de training operator als leiddinggeven en deelt zijn ervaringen. “Het leuke was dat wat we ’s ochtends leerden gelijk later op de dag in de bakkerij zagen terugkeren.” Zelf volgde hij ook de training Leiddinggeven. Hierdoor ben ik ook echt op een andere manier gaan kijken naar de mensen op de vloer en vooral hoe je een gesprek aangaat met mensen op de vloer. Het is nu de uitdaging om dat vast te houden, maar gelukkig is er tijdens de training ook aandacht geweest voor hoe we na de training verder kunnen gaan”, vertelt Ron.

Betere samenwerking

“Ik merk dat iedereen door de training is gaan inzien dat je dingen samen moet doen. Terwijl eerst iedereen zijn eigen ding deed. We hopen dat vast te kunnen houden.”, vertelt Ron. Gerald zegt hierover “Het meest waardevol uit de training is toch wel de verbetering in communicatie en teambuilding. Het gevoel om samen een team sterker te maken.”

Een aanrader voor iedere industriële bakkerij?

“Kijk natuurlijk wel of trainen bij je bakkerij of bedrijfscultuur past! Dan zou ik ze zeker aanraden, aldus Gerald. De training heeft bij ons niet alleen gezorgd voor een gelijk kennisniveau, maar ook betere samenwerking”.

De trainingen Operator en Leiddinggeven

Neem voor meer informatie over de bovenstaande trainingen vrijblijvend contact op met Hester Braam Accountmanager bij FoodBase. Mail h.braam@foodBase.nl of bel 06-82828012. Of kijk op onze website www.training.foodbase.nl

De trainingen Operator en Leiddinggeven bij Hoogvliet zijn verzorgt door FoodBase, onderdeel van de Stichting Nederlands Bakkerij Centrum. Met ingang van 1 september a.s. gaat NBA verder onder de naam FoodBase, dochteronderneming van de Stichting Nederlands Bakkerij Centrum. De trainingen, trainers, contactpersonen en subsidiemogelijkheden blijven vooralsnog hetzelfde als voorheen. Vragen over deze naamsverandering? Mail trainingen@foodbase.nl.

Vergroot je kennis met de app Bakkersbrein

Maken jouw bakkerijmedewerkers al gebruik van de Bakkersbrein? Deze gratis quizapp is leuk en leerzaam om te spelen voor zowel verkoopmedewerkers als productiemedewerkers. Nederlands Bakkerij Centrum en Stichting Ambachtelijke Bakkerij hebben deze app samen ontwikkeld zodat bakkerijmedewerkers hun kennis over het werk in de bakkerij kunnen testen en vergroten. Bakkersbrein is gratis te downloaden in de App Store (IOS) en de Play Store (Android).

Elke maand nieuwe vragen

Bakkersbrein voegt elke maand een maandcategorie met 10 vragen toe. Vragen die betrekking hebben op producten, feestdagen, grondstoffen of specifieke thema’s die (alleen) die maand relevant zijn. Iedere speler van Bakkersbrein krijgt op de 1e dag van de maand een pushbericht om hem of haar eraan te herinneren dat de nieuwe maandcategorie klaar staat om te spelen.

Bedrijfsspecifieke vragen
Ook vragen die alleen betrekking hebben op jouw bedrijf, een streekproduct of jouw huisregels hebben een plek in Bakkersbrein. Als bakkerij kun je dit soort bedrijfsspecifieke vragen aanleveren bij Bakkersbrein. Wij maken hier vervolgens een extra categorie van die alleen zichtbaar is voor de spelers uit jouw bedrijf.

Onderlinge competitie
Steeds meer bedrijven gebruiken Bakkersbrein om een kleine competitie tussen filialen en/of medewerkers te organiseren. Leren wordt op deze manier nog leuker. Wil jij dit ook? Laat het ons dan weten, wij ondersteunen bakkers graag bij de organisatie van een onderlinge competitie.

Nog geen campagnecode?
De unieke campagnecode per bedrijf voor Bakkersbrein kun je opvragen bij de Stichting Ambachtelijke Bakkerij  via:
- Sandra Pluim (Stichting Ambachtelijke Bakkerij): 06-49390198 of info@ambachtelijkebakkerij.nu
 

Volg FoodBase op Facebook