Uitblinkers | Annelies Bothof- van Neerbos: “Ik maak nu voor iedere medewerker een persoonlijk ontwikkelplan”

Annelies Bothof- van Neerbos werkt sinds een jaar bij Bakkerij Jan Pieter Duin in Tiel. Daarvoor werkte ze in de zorg. “Dat is wel heel iets anders”, vertelt ze. Het werk veranderde al helemaal toen Annelies doorgroeide en leidinggevende werd van de bakkerij. “Ik miste vooral iets in mijn communicatie naar mijn collega’s.” Daarom begon ze de training ‘Leidinggeven op de werkvloer’.

Juiste communicatie

“Als je leidinggeeft, is het belangrijk om duidelijk te zijn”, ervaart Annelies. “Je moet helder kunnen aangeven hoe je wilt dat iets gebeurt. En als iemand zijn werk niet goed uitvoert, moet je dat op een juiste manier communiceren. Bij mij gebeurde het nogal eens dat als het druk was en ik wat stress had, een opmerking of vraag er wat botter uitkwam dan bedoeld.”

De training
In de training ‘Leidinggeven op de werkvloer’ gaat Annelies daarmee aan de slag. “Je spreekt veel met andere cursisten en alleen al het feit dat je niet de enige bent die tegen bepaalde dingen aanloopt in het leidinggeven, is heel fijn. Maar je merkt ook dat iedereen andere valkuilen heeft. Tijdens de training hebben we bijvoorbeeld geleerd dat als je boos of teleurgesteld bent omdat een medewerker iets verkeerd doet, je dat niet moet weglachen en niet bang moet zijn om je echte emoties te tonen. We kregen handvatten om medewerkers serieus te nemen en ongemakkelijke situaties in de winkel te voorkomen. Handig!”

Ontwikkeling van medewerkers
In Bakkerij Jan Pieter Duin is het op het moment wat hectisch, omdat er een kracht te weinig is. “Daardoor is het lastig om nu actief aan de slag te gaan met wat ik geleerd heb. Maar volgende week krijgen we een nieuwe medewerker en dan heb ik daar meer ruimte voor. In het nieuwe jaar wil ik gesprekken met medewerkers inplannen, om te praten over hun kennis, vaardigheden en houding. Maar ook over wat hun leerdoelen en ambities zijn. Aan de hand daarvan maak ik voor iedere medewerker een persoonlijk ontwikkelplan.”

Meer nieuws

Zo maak je nog mooiere productfoto’s!

Jij bent waarschijnlijk al druk bezig met jullie social media kanalen, de kwaliteit van jullie foto’s en de styling van jullie website. Het ziet er steeds beter uit, maar het kan natuurlijk altijd nóg mooier.

De belichting van jullie foto’s kan bijvoorbeeld beter en eigenlijk wil je ook dat alle foto’s in lijn zijn met de visie van de bakkerij. Maar hoe doe je dat?

Workshop Productfotografie
In de workshop Productfotografie verdieping leer je een herkenbaar beeld van de bakkerij neer te zetten in alle foto’s die je maakt. Eén beeld dat in lijn is met de visie van jouw bakkerij. Daarnaast komt de techniek van het fotograferen met een spiegelreflexcamera en het fotograferen met kunstlicht ruim aan bod.

Stijl en sfeer
Je krijgt advies van een styliste over de styling van producten in lijn met de uitstraling van jouw bedrijf. Samen kijken jullie naar sfeer en zetten jullie een stijl uit voor alle uitingen op social media, de website en advertenties. Zo zijn jouw foto’s niet alleen om je vingers bij af te likken, maar is er voor de klant ook overal herkenbaar beeld.

Fotograferen met kunstlicht
De mogelijkheden van een spiegelreflexcamera voor het fotograferen van brood- en banketproducten worden van alle kanten belicht en in de praktijk gebracht. Daarbij is specifiek veel aandacht voor fotograferen van producten met kunstlicht, omdat de meeste productfoto’s met kunstlicht gemaakt worden in de bakkerij of winkel.

Nóg mooiere foto’s leren maken?
Meld je aan voor de workshop Productfotografie verdieping!

Training ‘Preventie psychosociale arbeidsbelasting’

Leidinggevenden spelen een belangrijke rol bij het creëren van een respectvolle cultuur in het bedrijf door alert te zijn op signalen die kunnen wijzen naar conflicten over ongewenst gedrag en het bespreken van de situatie met betrokkenen en het management. Dit klinkt mooi, maar is zeker niet altijd eenvoudig. Hoe herken je ongewenst gedrag? Hoe spreek je medewerkers hierop aan? En vooral, hoe zorg je er met elkaar voor dat werk een prettige en veilige plek is voor iedereen?

Tijdens de training ‘Preventie psychosociale arbeidsbelasting’ krijgen leidinggevenden handvaten voor het herkennen van ongewenste omgangsvormen, wat zij kunnen doen om medewerkers hier zo goed mogelijk tegen te beschermen en welk beleid van de eigen organisatie ze hierbij kunnen gebruiken. Ook komt aan de orde welk beleid de overheid minimaal verwacht.

Bewustwording en herkenning
De teamleiders en productiemanagers van Bakkerij Goedhart in Kerkrade hebben de training al gevolgd. In het ochtendprogramma zijn de vormen en gevolgen van ongewenste omgangsvormen besproken. Vooral de effecten die deze op een individuele medewerker kunnen hebben, worden nog wel eens onderschat. In dit deel van het programma was er ook aandacht voor het herkennen van ongewenste omgangsvormen – zoals pesten, discriminatie en seksuele intimidatie – en het aanspreken van medewerkers op hun gedrag. Bij dat laatste gaat het vooral over luisteren, het in kaart brengen van het probleem en het zoeken naar een oplossing. Feedback geven en grenzen stellen waren ook onderdeel hiervan.

Gespreksvormen oefenen
‘s Middags was er een acteur aanwezig voor het oefenen en analyseren van verschillende vormen van gesprekken. Een mooie manier om te kijken naar het effect van de aanpak van het gesprek en elkaar daarbij te adviseren. De acteur zat geweldig in zijn rol en was dus een prima “medewerker” om mee te oefenen.

Jef Clement, teamleider Bakkerij Goedhart Kerkrade:
“Winst van vandaag is de bewustwording; wat is pestgedrag en hoe ga je ermee om?”

Peter Rosenboom, teamleider Bakkerij Goedhart Kerkrade:
“Dit was een leerzame trainingsdag. Je kijkt weer vanuit een breder perspectief. Het oefenen van de verschillende gesprekken komt zeker in meerdere situaties van pas.”

Zoek vaktechnische kennis op in Bakkerspedia

Ben je op zoek naar informatie over het verschil in bindkracht van gelatine? Weet je niet zeker wat er met gianduja wordt bedoeld? Vragen je klanten naar het verschil in voedingswaarde tussen spelt en tarwe? Wil je weten welke factoren retrogradatie kunnen beïnvloeden? Of gewoon hoe je voorkomt dat je eiwit schift? Het antwoord op deze en nog veel meer vragen vind je op Bakkerspedia.nl.

Bakkerspedia is dé eigentijdse en interactieve databank van de industriële en ambachtelijke bakkerij waar vaktechnische kennis kan worden gehaald, gebracht en gedeeld. De databank levert een bijdrage aan het behoud en de kennisontwikkeling van theoretische vaktechniek. Bakkerspedia maakt het voor zowel vakvolwassen beroepsbeoefenaren als voor leerlingen in de bakkerijsector mogelijk gedurende hun carrière relevante vaktechnische kennisbronnen te raadplegen.

Staat het antwoord op jouw vraag er niet tussen?
Stel jouw vraag of vragen dan in Bakkerspedia. Dan schrijven wij zo snel mogelijk een nieuw artikel waarin we natuurlijk antwoord geven op jouw vraag. Op deze manier houden we de kennisbank altijd relevant en up-to-date.

Nieuwsgierig naar Bakkerspedia?
Log kosteloos in via www.bakkerspedia.nl en bekijk de meer dan 1.200 artikelen.

De digitale databank is toegankelijk voor alle branchegenoten en wordt mede mogelijk gemaakt door het Sociaal Fonds Bakkersbedrijf.

Volg FoodBase op Facebook