Uitblinkers | Eline Hannen: “Ik kan nu eerlijke en winstgevende verkooprijzen bepalen”

Als winkel-accountmanager van Bakkerij Hannen in Herten doet Eline Hannen (24) van alles: helpen op de werkvloer, het team coachen, een webshop opzetten én de winkeleigenaar – tevens haar vader – helpen met het bepalen van de verkoopprijzen. Met dat laatste kon ze nog wel wat hulp gebruiken. Want hoe bedenk je eigenlijk een goede, eerlijke verkoopprijs die ook nog winst oplevert? Eline leerde het tijdens de training Bewust calculeren en margerijk verkopen bij FoodBase. In dit interview vertelt ze erover.

Bakkerij Hannen is niet alleen een bakkerij, maar ook een mooie winkel met brood, banket, chocolade, vleeswaren en salades. Er werkt 40 man personeel: van bakkers, inpakkers en broodsnijders tot bezorgers en verkoopmedewerkers. “Omdat onze winkel naast een grote supermarkt zit, die vers en kwalitatief goed brood en vleeswaren steeds goedkoper aanbiedt, wilde ik me eens goed verdiepen in verkoopprijzen. Daarom volg ik nu samen met mijn vader de training Bewust calculeren en margerijk verkopen.

Kostprijs berekenen
De training bestaat uit 3 bijeenkomsten, waarvan Eline er nu 2 heeft gehad. “De eerste training gingen we in op het berekenen van de kostprijs”, vertelt Eline. “In het begin vond ik het best lastig, al die cijfertjes. Maar na veel oefenen, ook thuis na de training, had ik het ineens onder de knie!”

Verkopen
“De tweede bijeenkomst ging over verkopen. Hoe maak je iets aantrekkelijk voor de consument? En wat is jouw rol daarin? Zo leerde ik dat je in plaats van ‘6 witte bollen voor 2 euro’ beter kunt zeggen: ‘6 witte bollen halen, 4 betalen’. En dat je voor een kerststol beter € 9,99 kan vragen dan € 10,50. Dat klinkt aantrekkelijker, waardoor je er waarschijnlijk meer van verkoopt en je winst onder aan de streep hoger is.”

Challenge
Om erachter te komen of bovengenoemde tactiek echt werkt, gingen de cursisten een challenge met elkaar aan. “We moesten allemaal een actie bedenken die we ook echt tijdelijk in de winkel zouden doorvoeren. Wij besloten om 2 zakken witte bolletjes – 20 bolletjes – voor 5 euro te verkopen. Als klanten dan met 1 zak bij de kassa kwamen, probeerde ik er nog een zak bij te verkopen. En vaak lukte dat dan ook, dat is zo leuk! Tijdens de laatste bijeenkomst gaan we de resultaten bespreken, ik ben benieuwd of het bij anderen ook zo goed is gegaan.”

Van theorie naar praktijk
Naast de challenge hebben Eline en haar vader ook al echte prijswijzigingen bij bakkerij Hannen doorgevoerd. Ze vertelt: “We hebben nu onze boerencake van iets meer dan € 7 naar € 6,99 aangepast. Of we daardoor ook echt meer boerencakes gaan verkopen, zal de toekomst moeten uitwijzen. Maar ik heb er alle vertrouwen in!”

Meer nieuws

Tweede NOW-regeling: om- en bijscholing verplicht

Bedrijven die gebruik maken van de tweede NOW-regeling zijn verplicht om zich in te spannen voor om- en bijscholing van hun werknemers. Het doel hiervan is ervoor te zorgen dat werknemers voldoende opgeleid zijn om hun huidige baan te behouden of om ander werk te vinden. Goed idee, maar hoe pak je dit als ondernemer aan? FoodBase helpt je graag.

Goed voor medewerkers en bedrijf

De verplichte om- en bijscholing is niet alleen goed voor je medewerkers, maar ook voor het bedrijf. Het is wel belangrijk om van tevoren goed na te denken over waar medewerkers zich in kunnen ontwikkelen en wat de bakkerij de komende jaren nodig heeft. En natuurlijk over hoe je dit organiseert nu de gevolgen de coronabeperkingen nog steeds voelbaar zijn.

FoodBase helpt ondernemers
Samen met bakkerijen die van de tweede NOW-regeling gebruikmaken, kijkt de FoodBase naar de mogelijkheden om medewerkers om- of bij te scholen. Dit kan met behulp van onze bestaande trainingen of workshops, maar we verzorgen ook trainingen op maat. Meer weten? We bespreken graag de mogelijkheden. Neem contact met ons op!

Uitblinkers | Judith Barendse: “Onze klanten worden nu echt goed geinformeerd”

Judith Barendse (45) werkt al ruim 20 jaar als PR- en communicatiemedewerker bij Meesterbakker Roodenrijs. Ze zit op het hoofdkantoor in Rijswijk, maar weet wat er bij de winkelmedewerkers van de 19 Roodenrijs-winkels speelt. Daarom heeft ze voor ruim 80 winkeldames de training Productkennis voor verkoopmedewerkers bij FoodBase georganiseerd. Judith vertelt waarom die extra productkennis in de winkel zo belangrijk is.

Van welk graan wordt desembrood gemaakt? Kan ik dit gebakje eten met mijn glutenintolerantie? En hoeveel zout zit er in dit croissantje? De medewerkers van bakkerij Roodenrijs krijgen steeds specifiekere vragen van klanten. “Het idee om een training Productkennis te volgen kwam dan ook van onze medewerkers”, vertelt Judith. “Zij misten soms net even de kennis die nodig was om klanten écht goed te informeren en adviseren. Om die reden hebben we de FoodBase ingeschakeld.”

Praktische training met eigen producten
Bijna alle fulltimers, parttimers en weekendhulpen van Meesterbakker Roodenrijs hebben de training Productkennis voor verkoopmedewerkers gevolgd. “Deze bestond uit twee bijeenkomsten: eentje in de winkel zelf en eentje in onze bakkerij. Heel fijn dat dit gewoon bij ons op de vloer kon. Zo konden we gemakkelijk onze eigen brood- en banketproducten erbij pakken, zodat de trainer daar direct over kon vertellen.”

Voelen en proeven
“Onze medewerkers wisten natuurlijk wel dat gebak uit koek en vruchtjes bestaat, maar tijdens de training hebben ze ook echt gezien hoe en waarvan de bodem en vulling worden gemaakt. Om dat nog duidelijker te maken, mochten ze verschillende gebakjes en broden voelen en proeven. Voor de een was het allemaal nieuw, voor de ander was het herhaling, maar alle winkeldames vonden het twee leuke en leerzame bijeenkomsten.”

Online training
De FoodBase biedt naast twee bijeenkomsten ook een online trainingsprogramma aan én adviseert om de app Bakkersbrein te gebruiken. “De online trainingen sluiten aan op de bijeenkomsten en die hebben onze medewerkers goed afgerond. Bakkersbrein is een leuke quizapp die de winkeldames nu gebruiken om up-to-date te blijven. Echt een aanrader voor iedereen die in de bakkerijbranche werkzaam is.”

Kennis in de praktijk brengen
Na het afronden van de training is het bij Meesterbakker Roodenrijs feest als klanten een specifieke vraag over gluten, suikers, zout of granen stellen. “Iedereen heeft nu de kennis om vragen over ingrediënten, allergieën en voedselintoleranties te beantwoorden. Dat resulteert in vrolijke en zelfverzekerde winkeldames. En minstens zo belangrijk: klanten gaan tevreden, met een glimlach en vol vertrouwen de winkel weer uit.”

Uitblinkers | Johan Jan Vliegendehond: “Dankzij het ondernemerstraject kan ik straks de bakkerij van mijn vader overnemen”

Johan Jan Vliegendehond (23) werkt sinds 3 jaar bij Bakkerij Vliegendehond in Wolvega, de bakkerij van zijn vader. Eerst als manusje van alles, maar sinds 2 jaar als broodbakker. Ooit hoopt hij de bakkerij van zijn vader over te nemen. Om dat succesvol te kunnen doen, volgt Johan het ondernemerstraject voor jonge ondernemers bij FoodBase. “Als ik straks overleg heb met boekhouders, is het wel handig dat ik weet waar ik het over heb.” Naast financiën gaat Johan tijdens dit traject nog veel meer leren. Hij vertelt erover in dit interview.

Van marketing tot leidinggeven

Het anderhalf jaar durende ondernemerstraject bestaat uit 31 bijeenkomsten waarin de volgende onderdelen worden behandeld: promotie en social media, marketing, financieel management, personeelsmanagement en leidinggeven. “Ik heb nu 5 bijeenkomsten gehad die allemaal over promotie en marketing gingen”, vertelt Johan Jan. “Vragen over hoe je je vestiging goed onder de aandacht kunt brengen en hoe je jouw klanten het best kunt benaderen - bijvoorbeeld via social media - kwamen hierin aan bod. Heel interessant!”

Op bezoek bij andere bakkerijen
De trainingsbijeenkomsten vinden steeds in een andere bakkerij van een andere cursist plaats. “Het is erg leuk om al die bakkerijen te zien en te kijken hoe het er daar aan toegaat. Behalve van de trainer, leer je daardoor ook veel van elkaar.”

Online leeromgeving en huiswerk
Naast de bijeenkomsten hebben alle cursisten toegang tot de online leeromgeving van FoodBase. Hierin staan video’s, foto’s, extra info, voorbeelden en opdrachten. “We krijgen ook altijd een thuiswerkopdracht mee voor de volgende les. Dit zijn leuke opdrachten die aansluiten op de leerstof, maar ze zijn soms ook best pittig. Gelukkig wordt alles goed uitgelegd. Ik ben er thuis gemiddeld zo’n half uur à drie kwartier per keer mee bezig.”

Beter in financiën
Wat Johan Jan nog hoopt te leren tijdens dit traject? “Ik hoop dat ik meer te weten kom over het financiële management van het bedrijf, zoals het opstellen van kostprijsberekeningen, een balans, winst- en verliesrekening en exploitatiebegrotingen. Dat is voor mij het belangrijkste. Maar ook bij het onderdeel leidinggeven en personeelsmanagement hoop ik wat extra handvatten te krijgen. Eén ding weet ik zeker: na het volgen van dit ondernemerstraject ben ik goed voorbereid op het ondernemerschap en kan ik de bakkerij van mijn vader overnemen.”

Volg FoodBase op Facebook