Uitblinkers | Gerben van den Hudding: “Ik kan mijn collega’s nu echt goed motiveren”

Gerben van den Hudding (27) werkt sinds een klein jaar als bedrijfsleider bij bakkerij Koot in Barneveld. Naast leidinggeven werkt hij ook veel mee in de productie. Gerben noemt zichzelf dan ook wel de ‘meebakkende bedrijfsleider’. Om nóg beter te worden in leidinggeven, volgde Gerben twee trainingen bij FoodBase: ‘Leidinggeven op de werkvloer’ en ‘Praktijkbegeleider’. “Daar merk ik nu veel van in de bakkerij.” Wat Gerben precies heeft geleerd? Lees het interview!

Leidinggeven op de werkvloer

De training ‘Leidinggeven op de werkvloer’ is een combinatie van online leren en vier inspirerende trainingsbijeenkomsten. “We gingen na een voorstelronde direct aan de slag met de punten waar we op de werkvloer tegenaan liepen, zoals conflicten en het motiveren van medewerkers”, vertelt Gerben. “Die situaties gingen we vervolgens uitvergroten en oefenen. Met elkaar, maar ook met een acteur die tijdens de derde trainingsbijeenkomst langs kwam. Grappig om erachter te komen dat je dingen soms heel onbewust doet of zegt. Toen ik erover na ging denken, zei ik dingen ineens anders. Door veel te oefenen en dankzij de tips van onze trainster veranderde langzaam mijn manier van communiceren. Ik kan mijn collega’s nu écht goed motiveren.”

Praktijkbegeleider
Tegelijkertijd met de training ‘Leidinggeven’ volgde Gerben de training ‘Praktijkbegeleider’. “Om BBL- en BOL-leerlingen te mogen begeleiden, moet je het diploma ‘Praktijkbegeleider’ halen. Omdat wij met stagiaires werken, was het dus noodzakelijk dat ik deze training zou volgen. De training bestond voornamelijk uit theorie, maar ik heb er wel veel van geleerd. Bijvoorbeeld dat het heel goed is om samen met een stagiair of BBL’er doelen op te stellen en bepaalde zaken regelmatig terug te koppelen.”

Van theorie naar praktijk
Die kennis past Gerben nu gelijk toe in de praktijk. “We hebben bij bakkerij Koot sinds kort een nieuwe collega die nog geen ervaring heeft met werken in de bakkerij. Ik ben eerst met haar gaan zitten om een aantal doelen op te stellen. Als ze die straks heeft behaald en die taken zelfstandig kan uitvoeren, ga ik weer met haar zitten om te evalueren en nieuwe doelen op te stellen.”

Meer FoodBase trainingen
Deze twee trainingen smaken Gerben naar meer. “Volgend jaar wil ik graag de training ‘Bewust calculeren en margerijk verkopen’ bij FoodBase volgen. Het is echt goed om af en toe wat nieuws te leren en mezelf te verbeteren in mijn werk.”

Meer nieuws

Veiligheid van groot belang op de werkvloer

Werkgevers willen medewerkers een veilige werkplek bieden. Om die te kunnen garanderen, moeten medewerkers zich niet alleen bewust te zijn van de risico’s, maar ze ook kunnen herkennen en bespreken. Want iedereen wil aan het eind van de werkdag graag weer veilig naar huis. Daarom geeft FoodBase sinds kort de training ‘Veiligheidsbewustzijn’.

Inmiddels is er in meerdere industriële bakkerijen de training ‘Veiligheidsbewustzijn’ verzorgd. Dit is een praktische training voor medewerkers om zich bewust te worden van de risico’s op hun eigen werkplek en hier actief mee aan de slag te gaan. Tijdens de bijeenkomsten kijken medewerkers niet alleen naar de gevaren, maar ook naar hun eigen handelen en verantwoordelijkheid.

Risico’s per afdeling
Na de introductie over veilig werken, ongelukken, gevaren, verantwoordelijkheden, wetgeving en ervaringen gaan deelnemers in tweetallen de werkvloer op om de (potentiële) gevaren op hun werkplek te inventariseren. Ook hier geldt dat wanneer je met andere ogen kijkt, je andere dingen ziet. Alle mogelijke gevaren worden daarna beoordeeld en gewogen en krijgen een risicoscore. Zo worden de grootste risico’s onmiddellijk zichtbaar. De trainer stuurt na afloop van de training een verslag met een overzicht van alle risico’s per afdeling met de bijbehorende risicoscores naar de bakkerij. 

Kritische blik op eigen werkplek
Tijdens de training werken deelnemers aan verschillende opdrachten om zo heel bewust over veiligheid, gevaar en hun eigen rol hierin na te denken en praktische oplossingen te bedenken.

Deelnemers zijn enthousiast over deze aanpak. Ze hebben veiligheid weer bovenaan staan en kijken kritischer naar hun werkplek. Fijn, zeker omdat we allemaal weten dat een ongeluk in dat hele kleine hoekje kan zitten. 

De Stapsubsidie komt eraan

Met  de STAP-subsidie krijgen particulieren de mogelijkheid om gratis een opleiding of training tot € 1000 te volgen. Er is geen drempelbedrag meer en deelnemers hoeven het bedrag ook niet meer voor te schieten.

Meer kansen op de arbeidsmarkt door opleiding

STAP staat voor ‘Stimulering Arbeidsmarkt Positie’ en is een subsidieregeling. Nederlanders tussen de 18 en 67 jaar die een band hebben met de arbeidsmarkt, kunnen gebruikmaken van de subsidie. Daarbij gelden de volgende regels:

  • Je kunt de subsidie hooguit een keer per jaar aanvragen.
  • Je kunt hooguit € 1.000 per keer aanvragen.

Aanvraag periodes

De aanvraag periodes van de STAP-subsidie in 2022 zijn als volgt:

  • van 1 mei tot en met 30 juni          
  • van 1 juli tot en met 31 augustus
  • van 1 september tot en met 31 oktober
  • van 1 november tot en met 31 december

De training moet starten binnen 3 maanden na afloop van het aanvraagtijdvak waarin de werknemer de aanvraag heeft gedaan. En niet eerder dan 4 weken na de subsidieaanvraag.

Het UWV opent vanaf maart het STAP-portaal. Via www.uwv.nl/stap wordt de deelnemer verder gewezen.

Uitblinkers | Eline Hannen: “Ik kan nu eerlijke en winstgevende verkooprijzen bepalen”

Als winkel-accountmanager van Bakkerij Hannen in Herten doet Eline Hannen (24) van alles: helpen op de werkvloer, het team coachen, een webshop opzetten én de winkeleigenaar – tevens haar vader – helpen met het bepalen van de verkoopprijzen. Met dat laatste kon ze nog wel wat hulp gebruiken. Want hoe bedenk je eigenlijk een goede, eerlijke verkoopprijs die ook nog winst oplevert? Eline leerde het tijdens de training Bewust calculeren en margerijk verkopen bij FoodBase. In dit interview vertelt ze erover.

Bakkerij Hannen is niet alleen een bakkerij, maar ook een mooie winkel met brood, banket, chocolade, vleeswaren en salades. Er werkt 40 man personeel: van bakkers, inpakkers en broodsnijders tot bezorgers en verkoopmedewerkers. “Omdat onze winkel naast een grote supermarkt zit, die vers en kwalitatief goed brood en vleeswaren steeds goedkoper aanbiedt, wilde ik me eens goed verdiepen in verkoopprijzen. Daarom volg ik nu samen met mijn vader de training Bewust calculeren en margerijk verkopen.

Kostprijs berekenen
De training bestaat uit 3 bijeenkomsten, waarvan Eline er nu 2 heeft gehad. “De eerste training gingen we in op het berekenen van de kostprijs”, vertelt Eline. “In het begin vond ik het best lastig, al die cijfertjes. Maar na veel oefenen, ook thuis na de training, had ik het ineens onder de knie!”

Verkopen
“De tweede bijeenkomst ging over verkopen. Hoe maak je iets aantrekkelijk voor de consument? En wat is jouw rol daarin? Zo leerde ik dat je in plaats van ‘6 witte bollen voor 2 euro’ beter kunt zeggen: ‘6 witte bollen halen, 4 betalen’. En dat je voor een kerststol beter € 9,99 kan vragen dan € 10,50. Dat klinkt aantrekkelijker, waardoor je er waarschijnlijk meer van verkoopt en je winst onder aan de streep hoger is.”

Challenge
Om erachter te komen of bovengenoemde tactiek echt werkt, gingen de cursisten een challenge met elkaar aan. “We moesten allemaal een actie bedenken die we ook echt tijdelijk in de winkel zouden doorvoeren. Wij besloten om 2 zakken witte bolletjes – 20 bolletjes – voor 5 euro te verkopen. Als klanten dan met 1 zak bij de kassa kwamen, probeerde ik er nog een zak bij te verkopen. En vaak lukte dat dan ook, dat is zo leuk! Tijdens de laatste bijeenkomst gaan we de resultaten bespreken, ik ben benieuwd of het bij anderen ook zo goed is gegaan.”

Van theorie naar praktijk
Naast de challenge hebben Eline en haar vader ook al echte prijswijzigingen bij bakkerij Hannen doorgevoerd. Ze vertelt: “We hebben nu onze boerencake van iets meer dan € 7 naar € 6,99 aangepast. Of we daardoor ook echt meer boerencakes gaan verkopen, zal de toekomst moeten uitwijzen. Maar ik heb er alle vertrouwen in!”

Volg FoodBase op Facebook