Uitblinkers | Johan Jan Vliegendehond: “Dankzij het ondernemerstraject kan ik straks de bakkerij van mijn vader overnemen”

Johan Jan Vliegendehond (23) werkt sinds 3 jaar bij Bakkerij Vliegendehond in Wolvega, de bakkerij van zijn vader. Eerst als manusje van alles, maar sinds 2 jaar als broodbakker. Ooit hoopt hij de bakkerij van zijn vader over te nemen. Om dat succesvol te kunnen doen, volgt Johan het ondernemerstraject voor jonge ondernemers bij FoodBase. “Als ik straks overleg heb met boekhouders, is het wel handig dat ik weet waar ik het over heb.” Naast financiën gaat Johan tijdens dit traject nog veel meer leren. Hij vertelt erover in dit interview.

Van marketing tot leidinggeven

Het anderhalf jaar durende ondernemerstraject bestaat uit 31 bijeenkomsten waarin de volgende onderdelen worden behandeld: promotie en social media, marketing, financieel management, personeelsmanagement en leidinggeven. “Ik heb nu 5 bijeenkomsten gehad die allemaal over promotie en marketing gingen”, vertelt Johan Jan. “Vragen over hoe je je vestiging goed onder de aandacht kunt brengen en hoe je jouw klanten het best kunt benaderen - bijvoorbeeld via social media - kwamen hierin aan bod. Heel interessant!”

Op bezoek bij andere bakkerijen
De trainingsbijeenkomsten vinden steeds in een andere bakkerij van een andere cursist plaats. “Het is erg leuk om al die bakkerijen te zien en te kijken hoe het er daar aan toegaat. Behalve van de trainer, leer je daardoor ook veel van elkaar.”

Online leeromgeving en huiswerk
Naast de bijeenkomsten hebben alle cursisten toegang tot de online leeromgeving van FoodBase. Hierin staan video’s, foto’s, extra info, voorbeelden en opdrachten. “We krijgen ook altijd een thuiswerkopdracht mee voor de volgende les. Dit zijn leuke opdrachten die aansluiten op de leerstof, maar ze zijn soms ook best pittig. Gelukkig wordt alles goed uitgelegd. Ik ben er thuis gemiddeld zo’n half uur à drie kwartier per keer mee bezig.”

Beter in financiën
Wat Johan Jan nog hoopt te leren tijdens dit traject? “Ik hoop dat ik meer te weten kom over het financiële management van het bedrijf, zoals het opstellen van kostprijsberekeningen, een balans, winst- en verliesrekening en exploitatiebegrotingen. Dat is voor mij het belangrijkste. Maar ook bij het onderdeel leidinggeven en personeelsmanagement hoop ik wat extra handvatten te krijgen. Eén ding weet ik zeker: na het volgen van dit ondernemerstraject ben ik goed voorbereid op het ondernemerschap en kan ik de bakkerij van mijn vader overnemen.”

Meer nieuws

Tweede NOW-regeling: om- en bijscholing verplicht

Bedrijven die gebruik maken van de tweede NOW-regeling zijn verplicht om zich in te spannen voor om- en bijscholing van hun werknemers. Het doel hiervan is ervoor te zorgen dat werknemers voldoende opgeleid zijn om hun huidige baan te behouden of om ander werk te vinden. Goed idee, maar hoe pak je dit als ondernemer aan? FoodBase helpt je graag.

Goed voor medewerkers en bedrijf

De verplichte om- en bijscholing is niet alleen goed voor je medewerkers, maar ook voor het bedrijf. Het is wel belangrijk om van tevoren goed na te denken over waar medewerkers zich in kunnen ontwikkelen en wat de bakkerij de komende jaren nodig heeft. En natuurlijk over hoe je dit organiseert nu de gevolgen de coronabeperkingen nog steeds voelbaar zijn.

FoodBase helpt ondernemers
Samen met bakkerijen die van de tweede NOW-regeling gebruikmaken, kijkt de FoodBase naar de mogelijkheden om medewerkers om- of bij te scholen. Dit kan met behulp van onze bestaande trainingen of workshops, maar we verzorgen ook trainingen op maat. Meer weten? We bespreken graag de mogelijkheden. Neem contact met ons op!

Valt er nog wat te leren? Jazeker!

Resultaten online onderzoek ‘Investeren in leren’

De ontwikkelingen in de bakkerijbranche gaan razendsnel. Wat doen ondernemers en medewerkers eigenlijk om op de hoogte te blijven? Investeren zij juist wel of niet in ontwikkeling? Om dit te onderzoeken voerden de ‘sociale partners van de bakkerijsector’ eind 2018 een online onderzoek uit, in samenwerking met Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) en het Bakery Institute.

In totaal vulden 195 werknemers en 77 werkgevers uit de ambachtelijke en de industriële bakkerij het online onderzoek in.

De bakkerijbranche wil zich ontwikkelen!
- 2 op de 3 werkgevers wil méér doen aan personeelsontwikkeling
- 90% van de werknemers vindt het belangrijk om zich in hun vak te ontwikkelen
- 47% maakt zelf ontwikkelingsplannen

Leren van collega’s is belangrijk
- 70% leert van collega’s, 31% bezoekt een ander bakkersbedrijf en 22% bekijkt inspiratie/instructievideo's

Training? Graag direct toepasbaar en inspirerend!
In de keuze voor een training vinden werknemers verschillende kenmerken belangrijk:
- ⅔ werknemers wil trainingen die direct toepasbaar zijn en die inspireren door nieuwe kennis en methoden
- 39% wil graag dat training is toegespitst op het eigen bedrijf
- 41% wil graag een aanbieder met een frisse blik

Werknemers motiveren? Graag trainen onder werktijd en meer waardering en persoonlijke aandacht.
- 47% wil trainingen graag onder werktijd
- 34% wil graag meer persoonlijke aandacht
- 31% wil meer studiemateriaal aangeboden krijgen

De 3 grootste problemen voor personeelsontwikkeling volgens werkgevers:
1. Krappe arbeidsmarkt, het is moeilijk om goed personeel te vinden
2. Te laag niveau bakkerijopleidingen
3. Lange termijn planning komt er niet van

Uit het onderzoek zijn nog veel meer interessante resultaten gekomen. Deze gaan de sociale partners van de bakkerijsector inzetten om ontwikkeling van de sector te stimuleren. De bakkerij hoeft daar natuurlijk niet op te wachten, de resultaten zijn hopelijk concreet en prikkelend genoeg om er zelf in het eigen bedrijf mee aan de slag te gaan.

Trainer | Pieter de Haas: “Wie herkent de meeste gevaren op de werkvloer?”

FoodBase is een nieuwe trainer rijker: Pieter de Haas verzorgt sinds een paar maanden de training ‘Veiligheidsbewustzijn’. “In deze training brengen we op een leuke en competitieve manier de risico’s in kaart die bakkers en bakkerijmedewerkers tijdens hun werk lopen.” Een praktijkgerichte training waar zij én het management direct mee aan de slag kunnen. Hoe een training bij Pieter eruitziet? Hij vertelt erover in dit interview.

Veiligheidsbewustzijn

Veiligheid is het grootste belang op de werkvloer. “Daarom verzorg ik de training ‘Veiligheidsbewustzijn’”, vertelt Pieter. “In de bakkerij gaat het om veiligheid, productie en kwaliteit. In de dagelijkse gang van zaken staat productie doorgaans op nummer 1, maar we moeten toe naar een situatie waarin veiligheid op nummer 1 staat. Met deze training hoop ik dat te realiseren.”

Welke risico’s?
Deze tijd - waarin alles groter en sneller moet en waarin bakkerijmedewerkers met veel nieuwe apparatuur werken - brengt nieuwe risico’s met zich mee. “Denk aan snijwonden, valpartijen, brandwonden en uitglijdgevaren, maar ook aan een stapel kratten die bovenop iemand valt of een aanrijding met een heftruck. Bakkerijmedewerkers hebben een hoog plichtsgevoel. ‘De productie moet door.’ Maar ondertussen rennen ze soms letterlijk over de werkvloer omdat machines bijvoorbeeld te snel draaien. Dan bestaat het risico dat ze een keer vallen en uit de running zijn. Erg vervelend en bovendien onnodig.”

Niet voor je werkgever, maar voor jezelf
“Daarom kan ik niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om je bewust te zijn van gevaren op de werkvloer. Je doet de training ‘Veiligheidsbewustzijn’ dan ook niet alleen voor je werkgever, maar voor jezelf en voor je partner en/of familie. Zodat jij elke dag weer zonder verwondingen thuiskomt. Zodra cursisten dit beseffen, zijn ze gelijk heel gemotiveerd.”

Rondje over de werkvloer
Pieter gaat voor de training altijd naar de betreffende bakkerij toe. “Daar vraag ik medewerkers om tweetallen te maken - bijvoorbeeld iemand van de ovenafdeling en iemand van de inpakafdeling - die vervolgens bij elkaars afdeling op bezoek gaan. We maken er dan een soort wedstrijd van: wie kan de meeste gevaren herkennen? Dat werkt goed. Behalve een betere gevaarherkenning hoor ik achteraf ook vaak dat medewerkers na de training makkelijker met elkaar samenwerken.”

Van de werkvloer naar het management
De klachten en risico’s die cursisten opsporen zet Pieter na de training in een handig overzicht voor het management - dat doorgaans niet elke dag op de werkvloer aanwezig is. “Bij de bakkerijen waar ik tot nu toe ben geweest, is het management direct aan de slag gegaan met de verbeterpunten die we rapporteerden.”

Over Pieter de Haas
Pieter is van oorsprong docent ‘Sport en Bewegen’ en heeft een achtergrond in veiligheid. Zo volgde hij de opleiding ‘Werken en redden op hoogte’, heeft hij veel ervaring met de gevaren van (berg)beklimmen, turnen en judo en heeft hij 20 jaar bij de vrijwillige brandweer gewerkt. Deze ervaringen gebruikt hij nu o.a. bij het geven van de training ‘Veiligheidsbewustzijn’.

Volg FoodBase op Facebook