Zo maak je nog mooiere productfoto’s!

Jij bent waarschijnlijk al druk bezig met jullie social media kanalen, de kwaliteit van jullie foto’s en de styling van jullie website. Het ziet er steeds beter uit, maar het kan natuurlijk altijd nóg mooier.

De belichting van jullie foto’s kan bijvoorbeeld beter en eigenlijk wil je ook dat alle foto’s in lijn zijn met de visie van de bakkerij. Maar hoe doe je dat?

Workshop Productfotografie
In de workshop Productfotografie verdieping leer je een herkenbaar beeld van de bakkerij neer te zetten in alle foto’s die je maakt. Eén beeld dat in lijn is met de visie van jouw bakkerij. Daarnaast komt de techniek van het fotograferen met een spiegelreflexcamera en het fotograferen met kunstlicht ruim aan bod.

Stijl en sfeer
Je krijgt advies van een styliste over de styling van producten in lijn met de uitstraling van jouw bedrijf. Samen kijken jullie naar sfeer en zetten jullie een stijl uit voor alle uitingen op social media, de website en advertenties. Zo zijn jouw foto’s niet alleen om je vingers bij af te likken, maar is er voor de klant ook overal herkenbaar beeld.

Fotograferen met kunstlicht
De mogelijkheden van een spiegelreflexcamera voor het fotograferen van brood- en banketproducten worden van alle kanten belicht en in de praktijk gebracht. Daarbij is specifiek veel aandacht voor fotograferen van producten met kunstlicht, omdat de meeste productfoto’s met kunstlicht gemaakt worden in de bakkerij of winkel.

Nóg mooiere foto’s leren maken?
Meld je aan voor de workshop Productfotografie verdieping!

Meer nieuws

Uitblinkers | Anne van Gerwen: “De rollenspellen waren soms best spannend, maar vooral super leerzaam”

Anne van Gerwen (39) heeft Bakker Meelmuts in Eindhoven 8 jaar geleden overgenomen van haar ouders. Ondanks haar jarenlange ervaring - eerst als winkeldame, nu als eigenaresse - is Anne nog altijd leergierig en gemotiveerd om nieuwe dingen te leren, zodat ze nóg beter wordt in haar vak. Daarom volgt ze op dit moment de training Winkelbegeleider bij FoodBase.

“Eigenlijk zou één van onze winkeldames de training gaan volgen”, vertelt Anne. “Maar zij ging onverwachts naar de buitendienst, waardoor haar plekje vrijkwam. Dan ga ik de training volgen, dacht ik. Nieuwe dingen leren kan nooit kwaad. Ik was vooral benieuwd naar hoe ik onze winkelbeleving en mijn communicatie richting medewerkers kon verbeteren.”

Rollenspel met acteur
En dat is precies één van de dingen waar de training Winkelbegeleider om draait: communiceren. “Tijdens de bijeenkomsten kregen we praktische tips over wat je in verschillende situaties het beste kunt zeggen. Bijvoorbeeld als een medewerker zich vervelend gedraagt of steeds te laat komt. Hoe breng je dan helder over dat dat echt niet kan, zonder boos te worden of iemand te kwetsen? Aan de hand van rollenspellen met een acteur oefenden we verschillende situaties. Dit was soms best spannend en emotioneel, maar vooral super leerzaam!”

Op de werkvloer
Heel handig natuurlijk, zo’n acteur om mee te oefenen, maar hoe gaat dat nu op de werkvloer? “Goed”, vertelt Anne. “Ik kon in de bakkerij gelijk met de tips aan de slag. Zo denk ik nu langer na voordat ik op iemand reageer, durf ik vaker ‘nee’ te zeggen en spreek ik medewerkers anders aan dan voorheen. Tactischer, maar wel to the point.”

Kijkje bij verschillende bakkerijen
De training Winkelbegeleider bestaat uit 12 bijeenkomsten (waarvan Anne er nu 5 heeft gehad), die steeds in een andere bakkerij plaatsvinden. “Het is leuk om andere bakkerijen te zien en andere winkelbegeleiders te spreken. Behalve van de trainer, leer je daardoor ook veel van elkaar.”

Betere winkelbeleving
Wat Anne in de laatste bijeenkomsten hoopt te leren? “De laatste bijeenkomsten staan in het teken van winkelbeleving. Ik vind het interessant om te horen wat voor kleine dingen ik in onze winkel kan veranderen om tot een betere beleving en tot een beter resultaat te komen. Ik ben benieuwd!”

Uitblinkers | Annelies Bothof- van Neerbos: “Ik maak nu voor iedere medewerker een persoonlijk ontwikkelplan”

Annelies Bothof- van Neerbos werkt sinds een jaar bij Bakkerij Jan Pieter Duin in Tiel. Daarvoor werkte ze in de zorg. “Dat is wel heel iets anders”, vertelt ze. Het werk veranderde al helemaal toen Annelies doorgroeide en leidinggevende werd van de bakkerij. “Ik miste vooral iets in mijn communicatie naar mijn collega’s.” Daarom begon ze de training ‘Leidinggeven op de werkvloer’.

Juiste communicatie

“Als je leidinggeeft, is het belangrijk om duidelijk te zijn”, ervaart Annelies. “Je moet helder kunnen aangeven hoe je wilt dat iets gebeurt. En als iemand zijn werk niet goed uitvoert, moet je dat op een juiste manier communiceren. Bij mij gebeurde het nogal eens dat als het druk was en ik wat stress had, een opmerking of vraag er wat botter uitkwam dan bedoeld.”

De training
In de training ‘Leidinggeven op de werkvloer’ gaat Annelies daarmee aan de slag. “Je spreekt veel met andere cursisten en alleen al het feit dat je niet de enige bent die tegen bepaalde dingen aanloopt in het leidinggeven, is heel fijn. Maar je merkt ook dat iedereen andere valkuilen heeft. Tijdens de training hebben we bijvoorbeeld geleerd dat als je boos of teleurgesteld bent omdat een medewerker iets verkeerd doet, je dat niet moet weglachen en niet bang moet zijn om je echte emoties te tonen. We kregen handvatten om medewerkers serieus te nemen en ongemakkelijke situaties in de winkel te voorkomen. Handig!”

Ontwikkeling van medewerkers
In Bakkerij Jan Pieter Duin is het op het moment wat hectisch, omdat er een kracht te weinig is. “Daardoor is het lastig om nu actief aan de slag te gaan met wat ik geleerd heb. Maar volgende week krijgen we een nieuwe medewerker en dan heb ik daar meer ruimte voor. In het nieuwe jaar wil ik gesprekken met medewerkers inplannen, om te praten over hun kennis, vaardigheden en houding. Maar ook over wat hun leerdoelen en ambities zijn. Aan de hand daarvan maak ik voor iedere medewerker een persoonlijk ontwikkelplan.”

Vergroot je kennis met de app Bakkersbrein

Maken jouw bakkerijmedewerkers al gebruik van de Bakkersbrein? Deze gratis quizapp is leuk en leerzaam om te spelen voor zowel verkoopmedewerkers als productiemedewerkers. Nederlands Bakkerij Centrum en Stichting Ambachtelijke Bakkerij hebben deze app samen ontwikkeld zodat bakkerijmedewerkers hun kennis over het werk in de bakkerij kunnen testen en vergroten. Bakkersbrein is gratis te downloaden in de App Store (IOS) en de Play Store (Android).

Elke maand nieuwe vragen

Bakkersbrein voegt elke maand een maandcategorie met 10 vragen toe. Vragen die betrekking hebben op producten, feestdagen, grondstoffen of specifieke thema’s die (alleen) die maand relevant zijn. Iedere speler van Bakkersbrein krijgt op de 1e dag van de maand een pushbericht om hem of haar eraan te herinneren dat de nieuwe maandcategorie klaar staat om te spelen.

Bedrijfsspecifieke vragen
Ook vragen die alleen betrekking hebben op jouw bedrijf, een streekproduct of jouw huisregels hebben een plek in Bakkersbrein. Als bakkerij kun je dit soort bedrijfsspecifieke vragen aanleveren bij Bakkersbrein. Wij maken hier vervolgens een extra categorie van die alleen zichtbaar is voor de spelers uit jouw bedrijf.

Onderlinge competitie
Steeds meer bedrijven gebruiken Bakkersbrein om een kleine competitie tussen filialen en/of medewerkers te organiseren. Leren wordt op deze manier nog leuker. Wil jij dit ook? Laat het ons dan weten, wij ondersteunen bakkers graag bij de organisatie van een onderlinge competitie.

Nog geen campagnecode?
De unieke campagnecode per bedrijf voor Bakkersbrein kun je opvragen bij de Stichting Ambachtelijke Bakkerij  via:
- Sandra Pluim (Stichting Ambachtelijke Bakkerij): 06-49390198 of info@ambachtelijkebakkerij.nu
 

Volg FoodBase op Facebook